„Nem az a kérdés, hogy milyen országot hagyunk a gyerekeinkre, hanem az, hogy milyen gyerekeket hagyunk erre az országra”

„Nem az a kérdés, hogy milyen országot hagyunk a gyerekeinkre, hanem az, hogy milyen gyerekeket hagyunk erre az országra”

Nem kertelek. Egy szenzációsan sokoldalú emberrel hozott össze a sors 😊  az éterben , akinek rácsodálkoztam gyönyörű festményeire. Eredeti szándékom szerint ezeket szerettem volna itt bemutatni, de most rendhagyó leszek! Egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni a többi “működési” területét, melyekben mind sikereket ért el. Teszi mindezt igaz magyar hittel, lélekkel, és  becsülendő alázattal a jövő nemzedéke felé. Ócs József nem csak keze munkájával, hanem tudásának átadásával is magyar értéket teremt!

Beszélgetésünket mindenféle változtatások nélkül éreztem helyesnek közreadni:

Mesélnél pár mondatban tevékenységeidről?

Talán azzal kezdeném, hogy tanító vagyok, 1987 szeptembere óta dolgozom pedagógusként. 1968. június 20-án születtem Debrecenben, azóta Pocsaj községben élek. Gimnáziumi érettségi után (Debrecen, Fazekas Mihály Gimnázium, 1986) a Debreceni Tanítóképző Főiskolán szereztem a tanítói diplomámat (1991).  Jelenleg Hajdúhadházon dolgozok, ahová napi négy órát vonatozok-buszozok oda-vissza.

A Testnevelési Egyetemen szereztem előbb középfokú labdarúgó edzői képesítést (2000), majd pedig karate sportágban végeztem el az edzői tanfolyamot (2007). 2008 nyarán mesterfokozatot (1. Dan) szereztem kyokushin karate sportágban.

Tanítványaimmal az Esztári iskolából öt éven át – az országban egyedülálló módon- bekerültünk az egyik leghíresebb úszó olimpikon hölgy nevével fémjelzett „ÉLETREVALÓ PLUSSSZ „országos vetélkedő döntőjébe, amit kétszer meg is nyertünk. Ezekre a döntőkre tízfős gyerekcsoportokkal indultunk és két-három napos túlélőtúrákon vettünk részt, ahol volt sziklamászás, tutajozás, térképészeti ismeretek, közügyekben való eligazodás, stb. Itt jó hasznát vettem annak, hogy a katonaságnál felderítőként szolgáltam.

  1. „ÉLETREVALÓ PLUSSSZ „program – 1997-1998-ban: 7. hely
  2. „ÉLETREVALÓ PLUSSSZ „program – 1998-1999-ben: 1. hely
  3. „ÉLETREVALÓ PLUSSSZ „program – 1999-2000-ben: 5. hely
  4. „ÉLETREVALÓ PLUSSSZ „program – 2000-2001-ben: 1. hely
  5. „ÉLETREVALÓ PLUSSSZ „program – 2001-2002-ben: 3. hely  

A „FUNDI „országos vers- és meseíró pályázaton, Budapesten, az általam felkészített egyik Esztári tanuló első helyezést ért el. A DEBRECENI KARÁCSONY SÁNDOR ÁLTALÁNOS ISKOLA által kiírt „GYERMEKVILÁG” országos képzőművészeti biennále különdíját nyerte el pasztellrajzával egy általam felkészített Gáborjáni tanuló.

Esztárban focicsapatot is szerveztem, amellyel egyszer másodikak lettünk a megyebajnokságban, majd két éven keresztül elsők voltunk úgy, hogy veretlenek tudtunk maradni végig. Ez ifi csapat volt és én voltam az edzőjük (Blondy FC.).

Hajdú-Bihar megye II.o. Ifjúsági Labdarúgó Bajnokság eredmények:

2002-2003-ban: 2. hely

2003-2004-ben: 1. hely 

2004-2005-ben: 1. hely

január 5-én megalakítottam a Debreceni Kagami SE. Esztári karate csoportját. Ezt követően a Magyar Kyokushin Karate Szervezet minden versenyén és rendezvényén igyekeztünk – lehetőségeinkhez mérten – részt venni. A mai napig a csoportunk 214 országos éremmel büszkélkedhet, és néhány pályázaton is sikerült eredményt elérnünk. Több tanítványom is válogatott kerettag lett, és többször részt vettünk már az Európa bajnokságokon.

2008-ban Plovdivban (Bulgária) az EB-n indult X.Y. nevű tanítványom, aki 2009-ben Kievben (Ukrajna) is részt vett az EB-n.

2010-ben X.Y. tanítványom indult Spanyolországban az EB-n, és a 2011-es Litvániai EB-n sikerült a harmadik helyen végeznie. Eddig – az érmeken túl – 11 „Magyar Bajnok”-i címet és 11 „Diákolimpiai Bajnok”-i címet szereztünk, 14 tanítványom kapta meg a „Hajdú-Bihar megye jó tanulója – jó sportolója „kitüntetést, és 2 tanuló a „Magyar Köztársaság jó tanulója – jó sportolója „elismerést.

Elváltam, egyedül nevelem a két gyerekemet, akik mindketten a debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban végezték tanulmányaikat. A fiam diákolimpiai bajnok és háromszor kapta meg a „Hajdú-Bihar megye jó tanulója – jó sportolója „kitüntetést – rendőri szakmát szerzett -, míg a lányom négyszeres diákolimpiai bajnok, egyszeres magyar bajnok és kétszer szintén megkapta a „Hajdú-Bihar megye jó tanulója – jó sportolója „kitüntetést, jelenleg a Debreceni Egyetemen tanul testnevelés, történelem osztatlan tanári szakon.

Az utánpótlás nevelésben végzett munkámért a megyétől eddig már hatszor kaptam kitüntetést (2005-ben, 2006-ban, 2007-ben, 2008-ban, 2009-ben és 2011-ben).

Szabadidőmben tájképfestéssel, képzőművészettel is foglalkozom (vannak zsűrizett képeim is).

Olykor kicsit kikacsintok az irodalom, költészet világába, verseket faragok, most két regényen is dolgozom. Közben előadásokat tartok a sumer-magyar kapcsolatról.

Mindennapi tevékenységeid során mit jelent számodra a magyarságtudat, hogy jelenik ez meg munkáidban?

A magyarságtudat teljesen átszövi az életünket/életemet. Ez valami megmagyarázhatatlanul, belülről fakadó mérce, erkölcsi értékrend.

Számomra ez valamiféle belső késztetés, misszió arra, hogy megismerjem és megismertessem a történelmünket, kulturális örökségünket, megóvjam értékeinket. Az oktatásban ez a hazaszeretetre való nevelésben, hagyományaink, mítoszaink megismertetésében nyilvánul meg. Napjainkban már nem az a kérdés, hogy milyen országot hagyunk a gyerekeinkre, hanem az, hogy milyen gyerekeket hagyunk erre az országra. Ez sorsdöntő a magyarság számára. A másik alapelv az, hogy tegyük jobbá ezt a világot. Ehhez önmagunkat is jobbakká kell tennünk. Ennek egyik eszköze a sportolás is, de itt is fontos az izomerőn túl az eszmeiség, filozófia. Talán ebben kicsit sikerült megelőznünk másokat.

Az írásban és festésben mindig a Magyar motívumok a mérvadóak. Hazai tájak, tanyavilág, mitológia, őseink élete. Hiszem és tudom, hogy magyarnak lenni a mai időkben egy nehéz, de nemes küldetés. Talán egy morzsányit hozzátehetek az életutammal ahhoz, hogy ez a nép újra felébredjen, önmagára találjon és a Tudás és a Fény népe legyen megint.

Dicső magyar …

Dicső magyar múltunkhoz engem
Láthatatlan szálak szorosan kötnek.
Hiszem és tudom, hogy e szálak
Megtartanak és nem a mélybe löknek!

Ezért hát, ne kérjétek tőlem,
Hogy némán tűrjem sorsunk!
Sumér-szkíta-hun magyarok,
Miért nem vagyunk nagyok,
mint régen voltunk?

Szívemben szilaj lovak patája dübörög
Döngése véremben vadul vágtat tova
Szemeim előtt ilyenkor büszkén
Vonul el hős őseim végtelen sora.

Ezért hát, ne kérjétek tőlem,
Hogy némán tűrjem sorsunk!
Sumér-szkíta-hun magyarok,
Legyünk megint nagyok,
mint régen voltunk!

Ellopott hitét és elhazudott múltját
Vissza kell adni a magyar népnek!
A Turul madárral visszatér belénk
A magyar szív és a magyar lélek !

Ezért hát, ne kérjétek tőlem,
Hogy némán tűrjem sorsunk!
Sumér-szkíta-hun magyarok,
Nagyok leszünk újra,
mint régen voltunk!

/Ócs József, 2017.04.30./

Melyik munkádra (alkotásodra) vagy a legbüszkébb, és miért?

Nem igazán vagyok semmire sem büszke, az alkotásaimat is mindig kritikusan szemlélem. Valószínűleg azért, mert nem tanultam a festészetet, csupán autodidakta („magát tanító ember „) vagyok. Kérdezek és keresek. Ha már választanom kell, akkor legyen a Kismarja településen festett (Tornácos vendégház falára) Jancsi és Iluska jelenet a János vitézből.

Egyrészt azért, mert a párommal öt napig festettünk, elég esős és hideg időjárást kifogva, másrészt egy kedves, idős ismerősünknek is örömöt okozhattunk ezzel. Az egyik legnagyobb nemzeti költőnket illusztrálni pedig külön megtisztelő volt.

Kortárs festőművészként milyen trendeket tapasztalsz a megrendeléseid során, milyen igényeknek tudsz megfelelni?

Sajnos ezen a vidéken („Keleti végeken”) nem túl rózsás az emberek anyagi helyzete, ezért nem igazán a festészeti alkotások a legfontosabbak a számukra. A festészet elég költségigényes elfoglaltság. A trendek széles skálán mozognak: a gyerekszobákba, játszóházakba igényelt 3D-s mesehősöktől a tájképeken keresztül egészen a modern graffitikig szinte bármi. Általában bármit meg tudok csinálni, amit még nem festettem, azt kihívásként fogom fel, és ez segít a kivitelezésben. Persze a “magyaros” témák a szívem csücskei. Igyekszem követni a trendeket, a világháló/internet legalább ilyen szempontból értelmesen is használható. Másoktól nem szégyen tanulni, ötleteket ellesni. Így képzem én is magamat és a gyakorlatban sokat tanulok az adott munkám során, problémamegoldó képességet is fejlesztek minden alkotásnál, hisz mindegyik más mesterfogást igényel.

Milyen technikával(kkal) dolgozol?

A vásznakra olajjal festek, a külső-, és belső tereket vagy olajjal, vagy akrillal festem, megrendeléstől, felülettől függően. Ecsetet, festékszórót egyaránt használok, de főleg ecsetet. Az utóbbi időben érdeklődni kezdtem az epoxy öntőgyanta felhasználási lehetőségei iránt. Talán ki is próbálom majd.

Milyen folyamatra számíthat, aki tőled rendel?

Igyekszem minden kérést teljesíteni és a lehető legrövidebb időn belül.  Az első dolog, hogy megbeszéljük az igényeket: Téma, méret, technika, felület… stb. Az is jó, ha valaki küld fotót, rajzot, esetleg konkrét képet. Ezek alapján tudunk egy anyagköltséget, útiköltséget kalkulálni. Erre jön a munkadíj, ami témától, mérettől, felület minőségétől … stb. függ. Az internetes oldalunkon (ÓCS JÓZSEF – DEKORÁCIÓ) vannak erre adatok, mindenki kikalkulálhatja, hogy hogyan is szeretné az adott munkát kérni.

Aztán megnézzük a konkrét helyszínt. Számunkra csak a megfelelően előkészített falfelület fontos, minden mást megoldunk. Közösen rajzoljuk fel a vázlatot a megrendelővel, így még az utolsó pillanatban is változtathatunk a méreten is. Aztán egy –vagy több- színvázlat segít a tervezésben. Mindezek után elkezdjük a munkát, ami négyzetméterre ki van kalkulálva, hogy mennyi időt vesz igénybe. Gyakran rávesszük a tulajdonost, ha van kedve adunk ecsetet és az irányításunkkal festhet ő is… így ő is részese kicsit az alkotásnak és általában később is büszkén mutatja, hogy ezt-meg, ezt a részletet ő maga festette… Áraink általában a versenytársak árai alatt vannak 30%-kal.

Mindent mi szállítunk, a megrendelőnek nincs ezzel dolga, mindenről számlát adunk.

Amint látható, József profi színvonalon vállalja külső –  és belső falfelületek, játszóházak, szórakozóhelyek, közintézmények, gyerekszobák igényes dekorációjának elkészítését is!

Ha tetszett, megoszthatod ismerőseiddel is:

One thought on “„Nem az a kérdés, hogy milyen országot hagyunk a gyerekeinkre, hanem az, hogy milyen gyerekeket hagyunk erre az országra”

  1. Névtelen

    Szívből gratulálok Józsi az elért eredményekhez, a csodálatos festményekhez ès le a kalappal a magyarság tudatod előtt, mèg egyszer hatalmas gratuláció!😉

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.