“Ami egyszer beleégett a fába, az ott marad!”

“Ami egyszer beleégett a fába, az ott marad!”

Amikor itt a jó idő, felvesszük a nyúlcipőt, és ha csak tehetjük, a természetben keresünk megnyugvást a rideg tél és a város zaja után. Járunk erdőn, mezőn, beszívjuk az ébredő növények illatát, és lelkünk lecsendesedésével meglátjuk azt a millió csodát, amit a betontömbök közt sosem fogunk átélni. Az üde zöld fű, a méheket csalogató virágok, és a fák egészen egyedi ereje… Nem hiába ihlette már meg művészek és kézművesek ezreit, millióit a minket körülvevő természet. S ha egy emberi kéznek köszönhetően ebből egy-egy darabot az elmúlás után újjászületni látunk, az mindig különleges élmény…

Szilágyi-Somos Evelin kezei a fára varázsolnak csodákat.

Mindig közel állt hozzám a természet. Ahányszor csak tehetem járom a réteket, erdőket, akár lóháton akár kutyát sétáltatva, vagy valami természetközeli helyre kirándulunk a családdal. Az otthonomban is nagyon szeretek mindent, ami a természetet idézi, színek, formák, anyagok tekintetében. Nem ismertem a pirográfia technikáját, noha grafikus vagyok. Egy Youtube videót láttam amint egy amerikai művész alkotás közben végig videózza a készülő képet. Úgy vágott belém, mint a villám, hogy én ezt szeretném csinálni, mert minden benne van, amit szeretek. Szenvedélynek tudnám leginkább megfogalmazni, amikor kezembe veszem az égetőtűt és alkotni kezdek.

A Lovasíjász című film borítóképe. A szabad kézzel készült pirográfiát Kassai Lajosnak ajándékoztam. Tömör bükkfa, kb. A4-es méret

Amikor ez a szenvedély lesz az indítótüze egy újabb magyar értéknek, avagy egy brand születése:

2016 év végén hobbinak indult tevékenységem alig egy év alatt kinőtte a családot és a szűk ismerettségi kört és akkor úgy döntöttem, hogy főállásban vállalkozásba kezdek. Ekkor született meg a Mag Mel Handcraft márkanév, amely pár nap alatt pattant ki az agyamból. A keresztnevem Evelin, amely a kelta Eiblin névből eredeztethető. A Mag Mel pedig egy kelta kifejezés, amely a kreativitás és inpiráció helye a hitvilágukban. A két nép kapcsolata azonban nem csak nevemben közös, hanem magyar őseinkkel hosszú időn át együtt éltek a Kárpát-medencében. Közös, egymástól átvett kultúrális jegyek a mai napig fellelhetők. A logómban szereplő, a ló és a Pegazus szintén elválaszthatlan lény a magyarok és kelták történelmében. Azon túl pedig számomra az egyik legfontosabb szimbólum.”

Evelin a pirográfia és a fotótranszfer technikájával „varázsol” J, leginkább fára. Előbbi a művészethez, utóbbi a kézművességhez áll közel. A pirográfia (művészi faégetés) hagyományosan szabad kézzel, egy speciális égetőtűvel készül. A fotótranszfer pedig egy olyan különleges fotótechnikai eljárás, amely ötvözi a modern lézeres nyomtatást és a kézzel készült kézműves alkotást. Különlegessége, hogy a képnek csak a festékanyaga kerül át a fára, felszíni különbség nélkül, a fa erezete a kép alatt áttetszik.

Szülinapi, esküvői ajándékok, emlékgyűjtő

Minden munkám kihívás, mert a maximumot szeretném mindegyikből kihozni. Talán az első rendelésre készült portrém okozta a legnagyobb izgalmam. Ennek oka az volt, hogy az első portrét csak magamnak készítettem, feltettem a netre és a következő már megrendelés volt. Nem gyakoroltam, nem tanultam a pirográfiát, hanem folyamatosan, munkáimon keresztül fejlődöm.

S amikor elszabadul a kreatív erő, akkor derül ki, hogy mennyi használati tárgyat tudunk új ruhába öltöztetni:

Termékek és árak tekintetében is igyekeztem széles palettával az egyedi és személyes ajándékok kedvelőinek rendelkezésére állni. Mindkét alkalmazott technikám egyformán népszerű. Különbség inkább az árképzésben van, a pirográfia magasabb árkategóriát képvisel.  A fotótranszferált kulcstartó a legolcsóbb kapható saját készítésű munkám. Kedves ajándék csak úgy barátoknak, ismerősöknek. A legkeresettebb termékem a fadoboz, mely filtertartóként vagy a kivehető fakkokkal tároló dobozként is funkcionál. Nagyon szeretik a rusztikus, kéreggel meghagyott simára csiszolt felületű falra akasztható tömörfa képeket is. Ezeken kívül készítek antikolt kampóval ellátott kulcsakasztót, kabátakasztót, íjtartót, rádióvezérelt vagy sima óraszerkezettel ellátott fali órát, Nagymagyarország formára kivágott tömörfára égetett házszámot, festett magyaros motívummal. Szeretném a későbbiekben bővíteni a terméklistámat. Bögrén, pólón, pulóveren, vászonképen, falmatricán olyan népszerű V.I.P. minőségű munkáim másolatával, melyeknek csak reprodukciója megvásárolható, az eredeti munka csak kivételes esetben.

Házszámtábla, filtertartók, sziluett képes kulcsakasztó, íjtartó és kabátakasztó

Szívéhez legközelebb a lovak, ill. bármilyen állat ábrázolása áll, a sziluett stílustól a fotórealizmusig. A másik kedvenc témája pedig a portrék. Egy-egy jól elkapott pillanat, egy kedvenc fénykép mindkét technikával különleges látványt nyújt.

Cutting lovas. Kézzel készült pirográfia, rétegelt bükk lemezre. A4-es méret

Jöhet ballagás, anyák napja, esküvő, születésnap, évforduló, vagy bármilyen különleges alkalom, a MagMel Handcraft (facebook link)  munkáival azt hiszem, hogy igazán egyedi ajándékot nyújthatunk át szeretteinknek. Ötlete bizonyára mindenkinek van, a megvalósítást bízzuk nyugodt szívvel Evelinre, aki kizárólag minőségi alapanyagokkal dolgozik!

Vannak saját munkáim, de főként megrendelésre dolgozom. A rendelések mennyiségétől függően igyekszem mindig egy hetes határidővel vállalni. A fotótranszferhez minél nagyobb felbontású (legalább 1 Megabyte-os), éles fényképre van szükségem, hogy nagyítás esetén ne torzuljon, mivel ennél az eljárásnál konkrét fotó szerkesztett, nyomtatott változata fog a fára kerülni. Ha ennél kisebb felbontású fotó áll csak rendelkezésemre, akkor a megrendelővel egyeztetem a lehetőségeket. A pirográfia esetében elég, ha éles a digitális fénykép, ott a felbontás nálam nem számít. Természetesen minél jobb a fénykép minősége, annál részletesebben lehet róla dolgozni. A magas minőségű fotó csak extra kéréseknél elengedhetetlen.

Amint egyeztettünk minden részletet a megrendelővel, kezdődhet az alkotás. Minden pirográfiám kézzel készül, ezért több napon keresztül dolgozom egy egy képen, míg elkészül. Nem lehet folyamatosan 8-10-15 órán keresztül koncentrálni, mert elfárad a szem, elfáradnak az érzékek. A tűzzel égetett fát nem lehet hiba esetén radírozni, ezért elsőre tökéletesnek kell lennie. Ami egyszer beleégett a fába, az ott marad! A fotótranszfer esetében a grafikai szerkesztés igényel több időt, feliratozása a fényképeknek, megfelelő effektek, keretek kitalálása, a szürke árnyalaton belül a fény egyensúly beállítása, hogy ne legyen se túl világos, se túl sötét az elkészült transzfer. Transzferálás után várni kell a teljes száradásra, ez általában 24 órát jelent. Majd másnap lemosom a papírt és elővarázsolódik a kép. Ennél a résznél izgulok mindig a legjobban, hogy mindenhol megfelelően átkerüljön a fotó festékanyaga a fára, mert ha valamit elrontok, utána az javíthatatlan. Eddig szerencsére ilyen nem történt. Amikor elkészülök beszélek a megrendelővel és személyesen átvehető vagy futárral küldöm az ország bármely pontjára, vagy akár külföldre is.

Hamarosan megnyitja virtuális kapujait a weboldal is (link), ahol érdemes lesz nézelődni, hiszen a kizárólag kézzel készült munkáiban az inspiráció és a kreativitás széles palettán mozog. Aki pedig szeretne ebből a magyar értékből egy (vagy több) kézműves darabot otthonában tudni, ne habozzon felkeresni Evelint! 🙂

Ha tetszett, megoszthatod ismerőseiddel is:

One thought on ““Ami egyszer beleégett a fába, az ott marad!”

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.